Sunday, April 12, 2015

Ear Wax (Ajik) - Part3.

Refer entri dedolu kat:
~ Ear wax - Part 1.
~ Ear wax (Rawatan) - Part 2.

Few months ago aku ada korek telinga Ajik sebab nampak ada 'seketul' taik telinga dah tersembul kat each side telinga - rupenye wax (hard & dry). Aku try suluh samada got some more wax inside gunakan torch light besau, tapi xnampak.

Semalam sesaje suluh guna light dari power bank. Terus nampak ada banyak gile lagi wax further inside. Memang dalam sangat. And tak nampak gegendang telinga - complete blockage. No wonder lah Ajik selalu macam confuse bila aku bercakap dengan dia. Budak-budak bukan tau pun nak inform dorang tak dengar kan..

What I did?
Aku drop Johnson baby oil dalam each telinga. Dalam few minutes wax tu dah nampak 'kembang'. So, cecepat aku korek guna pengorek besi macam kat dalam gambar ni - kira curette la ni. Be careful not to injured the ear canal (Rujuk gambar ear canal kat SINI)

So, ini hasilnya....

39 comments:

  1. thanx doc..rasenya mcm anak saya pun dah jadi camni jugak..masalahnye nak pegang telinga pun die tak bagi..stress mak..tunggu die tidur baru boleh korek telinga, tp tu pun die mcm terjaga2 jugak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. U r welcome :)
      Ajik refuse jgk memule.
      Tapi, kene ikut cakap mama jugak...sebab mama dia garang macam singa. Hahaha :D

      Delete
    2. Baru tahu garang macam singa grrr hai Dr sikit singgah sini

      Delete
  2. guna baby oil? boleh try pasni. hehe.
    anak buah saya pulak kalau dipanggil suka buat2 tak dengar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat buat tak dengar masalah macam ni juga ker? Hehe

      Delete
  3. Makk aiii, kerasnya ear wax dia. kalau lama sgt bertapa kt dalam telinga, mau
    sakit telinga budak kan doc ?

    ReplyDelete
  4. assalam dr shikin..

    wana datang lawat sini..maaf lama tak jenguk dr..kurang sihat sikit sebelum ni :)

    ReplyDelete
  5. agak susah nak korek telinga bebudak kecik ni kan..kena hati2 takut luka..

    ReplyDelete
  6. kalau dapat keluarkan memang legaa sangat terasa telinga bersih dan boleh dengar segalanya hahaha

    ReplyDelete
  7. mama dia doc thu mcm mn nak bt..kalo org mcm sy ni rsanya better p bwk jupe doc je..bia doc yg buatkan...sy dlu penah p cuci telinga kat pakar..lps cuci tu mmg rsa clear gila telinga...kuat n jelas dgr.hahaha...

    ReplyDelete
  8. takut jugak nak buat sendiri.. takut tercederakan telinga diaorang.. apapun nice sharing.. boleh cuba buat kalau berani..

    ReplyDelete
  9. Telinga kita boleh letak baby oil jugak tak?

    ReplyDelete
  10. beraninya doc..tapi kena hati-hatilah kan

    ReplyDelete
  11. titik kan Soluwax, pun cepat bertindak..

    ReplyDelete
  12. hari tu saya ada jugak bubuh johnson baby oil tapi tak ok pun..last2 suruh ayah nya beli ubat untuk cairkan ear wax tu..baru ok..kalau kita tak korek,cuma titiskan je boleh tak??dia akan keluar sendiri tak??sebab anak saya ni kalau benda2 gini dia menangis teruk sangt..sampai jadi menyampah nak cuci..kena tunggu dia tidur baru boleh cucikan..

    ReplyDelete
  13. tudiaaa.. betolla.. lepas ni nampak anak2 buah CT macam blur2 je nak check telinga diorang la.. selalu org panggil dok aaa aaa hahaha.. tapi CT tamo la korek.. takut..

    ReplyDelete
  14. rasa macam nak apply kat diri sendiri pulak. haha. boleh ke?

    ReplyDelete
  15. Takut pula nk buat guna yg besi tu... Buh minyak baby boleh juga ye... Nk cuba la nnt.

    ReplyDelete
  16. ye laa budak2 kan bkn nyer tahu / alert mcm org dewasa bla2 lg benda yg diorg x nmpk

    ReplyDelete
  17. banyak jugak tu.. anak sedara I pun sama..kena saiko sikit.. bab nak korek telinga wat teruk macam nak kena bedah.. hahahaaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak masa kecik2 suka klu mak korekkan telinga,..terus tertido! Huhuhuhu

      Delete
  18. I masa kecik2 pun selalu jadi.. berdegung semacam ja telinga.. Kenapa jadi camni erk akak

    ReplyDelete
  19. Lagi satu, waktu korek telinga paling sesuai lepas mandi..sebab time tu badan sejuk n taik telinga pun lembut kena air...ni saya pernah dgr kat tv...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul, saya pon selalu buat time lepas mandi... time tu ,memang byaklah guna putik kapas... bila dah korek tu rasa selesa... rasa bersih je kat telinga tu...

      Delete
  20. Assalam nazeck,
    telinga anak umur 3thn kebawah kena selalu korek kaaaa??????
    iols konpius laaaaa
    dedolu masa baby my mom slalu la korek pakai cutton bud baby tu
    tapi memola noh minyak kat cutton bud tu dulu
    takat cuci2 bahagian ujung2 lubang telinga ja
    tapi ni si boboboy dah besor dah lama tak buat
    ater memang dia tak bagi
    takpa ka lagu tu????

    ReplyDelete
  21. saya ada gak pengalaman sakit tlinga sebab wax dah keras... dan rasa berdengung je kat telinga... korek punya korek punyalah banyak .. time tu seingat saya darjah 5 ,ayah yg tukang korek..sebab saya dah menangis tahan sakit...lawak pon ada gak time tu..
    saya bg alamat kat kotak pesanan fb ya :)

    ReplyDelete
  22. Sebenarnya saya baru first time tahu kes ni. Sebelum ni amal seminggu sekali cuci telinga anak saya selepas mandi

    ReplyDelete
  23. dulu masa saya kecik kecik...mak saya la tukang korek telinga saya. sampai berdarah darah sebab berlaku pendarahan kat mana tah dalam telinga tu. nasib baik saya tak pekak. haha

    ReplyDelete
  24. nk try letak tgk la nnt anak ana selalu minta korek telinga dia..

    ReplyDelete
  25. teringat dulu.. mak la yg buat semuanya...

    ReplyDelete
  26. guna johnson baby oil? byk tu mesti sakit kan

    ReplyDelete
  27. Anak sedara Ros, semua neneknya yang tolong korek sebab ibu dorang tak berani.

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~