Saturday, February 14, 2015

Farm In The City, Seri Kembangan.

7/2/14, Sabtu.
Outings mak-mak.
Aku with 3 Adams & my friend, Dr. Maslina dengan anak dia Akif.
Anak-anak aku get along well with Akif.

Colleague aku kerja extended hours rini - habis kol 12.30tgh/hari (Most kawan aku buat EH ni sebab masyuk. Aku je x buat sebab aku pemalas. Mak aku siap kompius ada rupanya doctor keje ri Sabtu). Lepas keje, kawan aku balik sat rumah dia kat Sendayan. Lepas tu dia datang rumah mak aku & parking kete kat umah mak.

2.30ptg - bertolak.
Kitorang pi 1 kete je. Aku drive ala-ala pro. Taktau kawan aku takut tak die senyap je sebab aku bawak kete memang gile sikit. Memang aku taktau jalan, so Maslina tukang WAZE. Kete yang banyak & anak-anak aku yang memang tak pernah tak keruan dok dalam kete memang boleh buat aku lost kat jalan kalau aku sensorang yang drive. Si Abe pandai cakap kat Ajik, "Ajik, behave ..behave ..!" Padahal dia pun 2x5.

Lebihkurang 4.00ptg kot - kitorang sampai.
Alhamdulillah senang je jalannya. Bayaran masuk dengan MyKad - Dewasa RM30, Kanak-kanak RM25. As usual, bawah 90cm FOC. 
Bebudak ni memang enjoy sangat kat FITC ni. Lagi seronok sebab aku tak pegang tangan dorang cam selalu - let them free, menikmati keindahan flora & fauna kat situ. Surprisingly memang dorang kind of behave jugaklah, tak buat hal macam masa jalan kat mall. They appreciate being here - maybe because they like this place more.
Kat sini ada banyak kura-kura - kecik & besar.
Kanan atas - Mama & 3 Adams sume try feed itik dalam pond tu tapi itik2 tu takmo.
# Feeling rejected.
- Iri memang berani get closer to the tortoise. Die nak feed kura-kura dengan kangkung like abang2 buat.
Tapi, once kura-kura tu nganga & nampak gigi tajam, terus Iri terlompat backward.
# Kura-kura yang pasrah disumbat kangkung.
Kiri atas - Kurungan kaca tempat ulau belingkau.
Siap bersalin kulit, tinggal badan warna putih.
Uwekkk...
Kanan atas (1) - Iri boleh pulak tengok ular sawa gemok tu. Uwekk lagi..aku memang cepat-cepat je jalan sebab seriau. Mana kat atas kepala pun penuh ular sawa gemok jugak. Biarpun dalam tempat kaca, aku tetap takooootttt...
Kanan atas (2) - Chicken. Aku angkat sekoq sebab Akif nak tengok. Tapi, Akif geram kot sampai dia picit nye anak ayam tu. Mati pulak sicomel ni karang. Hehe..
Bawah (dari kiri) -
- Dok sibuk bagi makan ikan koi. Meremut ikan tu dalam kolam. Tak cukup sorang 1 bekas, pi ambik lagi sendiri.
- Tangkap anak ikan kat terusan kecil. Tangguk disediakan. Bukan main seronok. Yang aku takut depa ni yang terjunam dalam tu. Puas pulak nak panggil pasukan penyelamat :D
- Feeding guinea pig & rabbits. Jinak2 binatang ni, dia x lari pun. Mai dekat lagi adalahh..

Jangan gelak tau !
Yang ni digelar INCUBATOR.
Sebab ape? Sebab baby animals are placed here.
Ada worker yang take care kat depa.
Kiri (dari atas) :-
- Dok takjub tengok landak (porcupine), besar bagak. Besar dari Iri tau.
- Tengok Si Kancil.
- Merak (peacock) pun ada dalam ni. Cantik sangat feather die.
Kanan (dari atas) :-
- Burung hantu (owl) dalam sangkar.
- Ayam ape tah ..rasenye bukan ayam belanda.
- Kuda : Erghhh kat sini busok memang taktahan bau dia.
Bawah (dari kiri) -
- Mama & telur ostrich.
Tak lepas mata pekerja tu tengok anak aku dok usik telur ostrich.
- Cantik kan laluan yang Iri lalu ni.
- Peacock ni hadang pintu sangkar. Takut nak keluar.
Tangkap buat gulai karang baru tau.
Kanan -
- Tangga keluar-masuk. Iri dipimpin Umi.
* Anak-anak aku panggil colleague aku Umi.
- Bergambar kat kereta antik.
Kiri atas - Semua dah get ready nak balik. Puas dah tengok haiwan. Semua pegang sijil sorang satu.
Bagi aku bayaran berbaloi dengan kegembiraan yang anak aku lalui. Memang nampak keriangan tu terpancar kat mata dorang - glowing from their eyes tell me so. Me too feeling so happy. Sebelum balik sempat beli fridge magnet, patung owlie & patung mama+baby tortoise. Well, ni mama yang lelebih kalau tang anak patung sebab masa kecik tak dapat sume ni.

Perut dah lapar. Solat pun belum lagi. So, jom pi The Mines pulak!

Closing time - kalau tak salah 6.00ptg.

37 comments:

  1. best gak gi sini kalau bawak anak-anak, sebab boleh petting kan.hehe, ingat baby manusia je duduk incubator..haiwan pun sama jugak ye

    ReplyDelete
  2. budak2 mmg seronok tgk binatang... masa bawa aina ke zoo melaka dulu memang teruja la dia tengok mcm2 jenis binatang ada.

    ReplyDelete
  3. bagi pendapat saya dr. memang kena selalu biarkan anak kita selesa dengan alam sekitar. dari selesa dengan tab, games, computer yang mana menjauhkan dari alam sekitar.

    ReplyDelete
  4. memang nampak menarik ke sini ala-ala masuk zoo di the lost world of tambun

    ReplyDelete
  5. bebudak memang suka kalau bawak outdoor kan.banyak benda boleh diorag belajar

    ReplyDelete
  6. Ramai dah blogger pergi FITC ni kan?? macam best je... nasib jauh, kalau tak memang dah ajak hasben pergi dating dah.... Sha memang suka binatang !

    ReplyDelete
  7. hehe dekat sangat dengan Rumah Aula,,, nanti lenkali singgah hahha mentang2 la umah dekat ngn mines kan.
    Menarik tu tempat ni kena wat short trip nampaknya ke seri kembangan..

    ReplyDelete
  8. seronok la leh tgk binatang tu...
    mcm2 ada kat situ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tetapi akak lemah lutut sikit tgk yg berlingkar pandai salin kulit tu...

      Delete
    2. kalau yang tu, kita tengok sekali imbas je..hehe

      Delete
  9. Seronokkkknya! Memang best bawa budak2 ke tempat macam ni. Lagi dekat ngan alam :) Iri pun excited sama ngan abang2 dia,..

    ReplyDelete
  10. Macam pernah lalu je FITC ni. Hehe. Sweet je tengok iri jalan pimpin tangan dgn umi.
    Ajik kenapa xsemangat pegang sijil tu? XD
    Akif sebaya dgn abe ke kak shikin? Hehe

    ReplyDelete
  11. Wah seronoknyer dapat bawak anak2 g sana kan ..

    ReplyDelete
  12. bestnya kalau dapat ke snaa.. gi ramai-ramai kan :)

    ReplyDelete
  13. amboi jauh berjalan...best la budak2 tu dpt tgok bntang kan

    zinziemeewah

    ReplyDelete
  14. sonok tgk budak2 bermain dng nature cenggini kan...leh explore mcm2 hihihi

    ReplyDelete
  15. Budak2 memang suka ke tempat sebegini.. mesti excited giler..

    ReplyDelete
  16. memang best kalau bawa anak anak ke tempat mcm ni kan Dr!

    ReplyDelete
  17. nape tak singgah the atmostphere kat belakang giant tu . free je masuk . dah ramai blogger yg pergi situ . dah satu jln ... tpt tinggal saya di sini sebenarnya ... heeee

    ReplyDelete
  18. bestnya . mak ai , besar betul kura2

    ReplyDelete
  19. aduh, dengar ular ja dah geli-geleman dan.
    seronok anak-anak dapat tengok real gini

    ReplyDelete
  20. Ramainya hero... nasih baik tak de yang attack mama.. kalau tak, hero jadi penyelamat.. hehe... btw, teringin jugak nak pi sana....

    ReplyDelete
  21. budak2 la yang paling seronok kan..teruja tengok macam2 binatang macam anak2 buah wana juga suka sangat pegi zoo..hihi

    ReplyDelete
  22. comel ja tengok telatah hero2 dr shikin tu :)

    ReplyDelete
  23. baru tahu ada tempat ni. memang sesuai bawak anak2. hehe

    ReplyDelete
  24. seronoknyaaa jalan jalan tengok haiwan ^^

    ReplyDelete
  25. Seronoknya dapat outing mcm ni :) Mesti hero2 ni suka kan kak Shikin :)http://drshikinzainal.blogspot.com/2015/02/monolog-duka.html

    ReplyDelete
  26. Dah byk kali tgk org review FITC ni ...
    bila ler dapek pergi

    ReplyDelete
  27. bestnya jalan2, hilang penat ... tengok anak2 gembira... itulah kepuasan yg kita sukar nak ungkapkan...

    ReplyDelete
  28. Besaqnya totois.. hehe. Sukanya jd kanak2 dpt main dgn haiwan kiut2. Sedap tak telur burung tu?

    ReplyDelete
  29. Wah sronoknya, x pi lagi cna..entah bila la dpt ke semenanjung lgi

    ReplyDelete
  30. wow akak detim ngan anak-anak.. seronok lah bebudak tu outing tengok binatang. CT banyak kali cadang nak pegi sini tapi x pegi2 pun.. adus bleh tahan mahal kan..

    landak tu besar dari anak akak ? dia x lepaskan ke duri dia ? adus selalu takut kalo tetiba dia sumpit..

    ReplyDelete
  31. bgs bla dedahkan anak2 dgn haiwan. Pendek kata dpt memupuk kasih syg mereka terhadap makhluk Tuhan yg lain

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~