Saturday, October 18, 2014

Usaha menempah fridge magnet.

     Aku tengah dalam usaha menempah FM (fridge magnet) ni. Ada je masa..aku terus balas2 email dengan syarikat yang buat FM ni. Quotation dah dapat untuk saiz & jumlah pieces yang aku nak. Tapi masalahnye, aku tak reti nak design & aku tak reti macam mana nak describe design yang aku nak. Actually dah lama aku survey pasal FM ni & tanya2 kat yang advertise tapi depa tak layan. Sibuk sangat kot? Ke banyak gila tempahan sampai riban2 sorang? So, bila aku tanya rege kalau tempah 50-100pcs depa tak layan. Tak faham aku..ermmm.
     Tapi takpe syarikat yang 1 ni bagus. Nampak dah well-developed tapi still layan aku. Cer tengok replies dari syarikat ni kat bawah.
Ni aku salah type... Mase tu ngantuk.
Pi tanya 500-100pcs gamaknye..
Saiz: besar kad kredit.
500pcs - RM1.28/pc.
1k pcs - RM0.88/pc.
Kalau....
50pcs - RM2.30/pc.
100pcs - RM1.70/pc.
Ni bila aku tanya macam mana dengan design?
Tapi, sampai la ni belum dapat design tu pulak. Ke kena bayar dulu baru depa tunjuk design? Sapa ada experience share lah ngan aku..:)

29 comments:

  1. saya penah te.pah siap design lagi.. tapi smpai kesudah tak sampai.. nasib xbyr pa lagi...

    sis nnt boleh la bg satu.. saya pengumpul keychain dan fridge magnet..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh.. Insyaallah.
      Tapi, tu lah..design x dapat2 pun cemane:(

      Delete
  2. Acik tak ada pengalaman dengan syarikat..Acik temah dengan member sekolah je..Dia reka, pastu tanya kita, ok ke tak..kalau tak, dia design lain, pastu tanya balik...Acik nak rekemen, dia tengah sibuk pulak tu..tapi Acik memang sangat puas hati dengan design dia

    ReplyDelete
  3. Tak biasa buat huhuhu..nnt kak lya nak satu bila dah siap hahaha

    ReplyDelete
  4. wah, fridge magnet tu.. saya xtahu lak boleh tempah. adeh, sedih betul.

    kalau kak Shikin yang buat, letaklah design pasal medic ke. ada stetoskop ke, ada gambar hati dengan apa entah yang mesin tengok kita hidup ke tak tu... *sorry, memang tak tahu nama dia*

    letak gambar family akak ke.. 3 heroes.. gambar ala-ala upin ipin. hahaha.

    nnti ada la tu idea. ce google ke..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks for idea tu, Amy.
      Akak terbayang macam-macam tu jugak.
      Cuma nak buatnye x reti.
      Setakat imagination je.haha..

      Delete
    2. Owh..tu mesin ECG - utk check jantung.

      Delete
    3. x pun, akak sketch je.. nanti boleh lah orang tu illustrate untuk akak... ^^,

      Delete
  5. huurm maybe ambil masa sikit kot.. sabar or else akak mintak tolong mana mana blogger yang pandai design buatkan ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks for idea tu, CT.
      Hehe..boleh jugak..tapi segan nak tanya.

      Delete
  6. To be on the safe side jangan bayar apa2 dulu sebab design pun tak nampak bayang lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kene bayar dulu, k.Farrah.
      Katenye protokol syarikat.

      Delete
  7. apa kata akak suruh mereka yg pandai design, design dahulu. Ataupun design simple2 je kak. Akak conteng kat kertasa, scan and bagi kat dorang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh jugak camtu ea, scha?
      Nak sketch pun cam hampeh je akk ni.

      Delete
  8. Nak fridge magnet.. hehehe.. pernah cari ari tuh.. harga untuk design kena tambah rm40.. kalau guna design yang sedi ada bayar ikut harga yang ditetapkan jer.. tapi tak reply lagi pun sebab dok cari design yang sesuai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahalnye,kak.
      Setakat nak design sampai RM40.
      Cam cekik darah jerr..

      Delete
  9. mahal jugak eh tp asal la xbuat design byk2 utk customer.

    ReplyDelete
  10. saya memang tak pandai bab design ni. akak tanya jela company tu kalo dorang design kan kena cas berapa. xpun akak google FM yg akak berkenan pastu akak ambik cth sebagai inspirasi akak nk buat design tu. XD

    ReplyDelete
  11. kenapa kena byr dulu ek? kalaubdesign nya tak menarik then kita tak jd tempah kat depa... camana plak, selalunya kan org mesti nak tgk sampel yg ada dulu... huhuuu, sya tak da pengalaman tempah fm... heheee

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~