Wednesday, October 1, 2014

Trigger finger.

     Kalau nak diikutkan, memang ramai patient yang mengadu tak boleh nak bend/bengkokkan jari. Bila try2..at last boleh bend, tapi masalah masa nak luruskan jari semula - ada rasa 'locking' or 'catching'. Jari tu macam 'snap', tak boleh nak function normally. Ada rasa sakit jugak.

Problem ni slalu involve jari mana?
Boleh jadi kat mana2 jari - ibu jari, jari telunjuk, jari hantu ,jari manis (bukan kak JM ye. Hehe..) atau jari kelingking. And mungkin jadi pada lebih daripada satu jari at a time?

Macamane boleh jadi macam ni?
Sebab penggunaan yang kerap bagi jari tertentu (repetitive forceful use/ repetitive gripping actions). Ini menyebabkan kejadian inflamasi di bahagian dalam lapisan (sheath) yang menyelaputi tendon. So, bahagian ini akan bengkak & kemudian menyempit (cikgu BM jangan marah, bahasa aku teruk kan?). Bila dah sempit tu, maka akan mengganggu pergerakan jari.
Actually gambar ni semuanya sama
- saje letak banyak2 so that korang boleh imagine.
Macamana nak rawat?
Selalunya dengan steroid injection atau minor operation untuk release tandon.

Notes :
2 gambar ni pun menyampaikan mesej yang sama.
- Steroid injection pada lapisan tendon.
Biasanya patient xnak rawatan di atas. Kalau aku pun x nak. Dulu aku kene jugak ni..tapi baru early stage gitu..(banyak menulis kan)... So, aku urut2 jari aku sendiri je. Entah bila masa aku pun x perasan dah ok. Well, aku wassap FMS whether worth it kalau aku hantar fisioterapi dulu. Dia kate boleh..tapi, plus Occupational Therapy jugak. So, aku refer patient kat Unit fisio & OT klinik lain sebab perkhidmatan tu takde kat klinik kitorang. 

17 comments:

  1. jari ayah sy jadi macam ni.
    almost 2 years kot.
    kadang tiba2 jadi bengkok xleh betulkan.
    urut lama2 sikit then ok balik.

    ReplyDelete
  2. syiok baca :) ilmu baru jugak ni kak shikin...

    ReplyDelete
  3. Oh maknanya not necessarily terus kena inject steroid lah ye. Boleh wat fisio/urut dulu...

    ReplyDelete
  4. ahaks....Jari Manis katanya eheheeh

    ReplyDelete
  5. belum kena lagi...thanks for sharing...ilmu yang bermanfaat...

    ReplyDelete
  6. thanks sharing kak :)

    Jemput join my first segmen + GA ;)
    ---> Segmen + Giveaway Sweet Sour by N|A

    ReplyDelete
  7. input berguna, thanks for sharing!

    ReplyDelete
  8. dedulu ada gak jadi..selalu kat siku

    ReplyDelete
  9. pak cik sy penah eksiden. jari dia sampai la ni mcm x bleh berfungsi (jari kelingking). dia kata uratnya dah mati... wallahu 'alam

    ReplyDelete
  10. jari kecik bengkok sikit dr bayi sbb ikut style pegang botol susu.. smpai skrg xberani nk ke hospital :(

    ReplyDelete
  11. oh baru tahu...kadang2 jari saya ni cam stuck haha tapi jap je, umm tak ada masalah kot kan dr

    ReplyDelete
  12. Huhuhu takutnyrr sbb kita sealutekan keypad lappy huhuhu..takut jugak ..

    ReplyDelete
  13. Urut okay lagi kot :)
    Banyak sangat menaip pon lenguh jugak jari

    ReplyDelete
  14. Betul kena urut2 baru dia macam ok skit kan.. ayah pernah jadi macam nih..

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~