Friday, August 29, 2014

Atherosclerosis.

     Aku ni dari hari tu memang excited nak explain tentang 'Heart Attack'. Tapi, aku perasan tak ramai yang baca entri aku tu. Syediiihhh... Aku rase aku tau nape. Sebab korang fenin dengan penerangan aku, betul tak? So, to make things more simple korang please baca tajuk ni, k. Aku harap sangat korang faham.
ATAS - Normal blood vessel (salur darah)
->allows blood to flow freely.
BAWAH - Plaque/ atheromas in the blood vessel
->restricts the flow of blood.
     Secara ringkasnya, heart attack terjadi sebab ada blockage kat salur darah yang supply oxygen & nutrient ke jantung. Nama salur darah yang terlibat tu ialah Coronary Artery - Refer tajuk ni - Myocardial Infarction.
KIRI - Normal artery (nama blood vessel).
KANAN - Artery narrowed by plaque.
(ATHEROSCLEROTIC PLAQUE)
What is Atherosclerosis?
Def :- Hardening & narrowing of the arteries.

What causes Atherosclerosis?
Refer image di bawah.
Ia bermula apabila terdapat kecederaan pada lapisan
dalam arteri (disebut sebagai endothelium).

ATAS - Normal artery.
TENGAH - Dah start ada plak.
-> Partial obstruction/block.
BAWAH - Atherosclerotic plaque already blocked completely.
Kalau tak faham please tanya tau :)
Niat aku nak increase self-awareness regarding penyakit 'Silent Killer' ni kat public. Harap membantu.

11 comments:

  1. org bace cume xphm je nk tya ape hehehe

    ReplyDelete
  2. insya Allah ramai yang faham tu...lambat laun ada yang tanya banyak2 nanti...

    *saya ada tag shikin kat http://mamapapaamir.blogspot.com/2014/08/segmen-mrs-mustache-bloglist.html harap sudi2kanlah yer...^_^

    ReplyDelete
  3. penyebab penyakit ni eh? kena jaga pemakanan ni ^^

    ReplyDelete
  4. hee topik ni sangat famous heee...dari zaman sekolah lagi dah didedahkan :)

    ReplyDelete
  5. Jadi eksited pula nak baca entry ni.. ala.. form 3 science kan ada tajuk blood circulatory system ni :)

    ReplyDelete
  6. Kolestrol dalam makanan memg x dapat dielakkan zaman sekarang ni..saya atasi dengan omega guard,ok ke? Saya jual shaklee so saya makan vitamin2 yang boleh kurangkan kolestrol dalam darah

    ReplyDelete
  7. Terima kasih berkongsi hal-hal kesihatan ni dr..kena lebih banyak awareness...

    ReplyDelete
  8. Moga Allah beri ganjaran setimpal buat Shikin, sudi kongsi info2 begini di blog. Beri manfaat pada ramai org :)

    ReplyDelete
  9. saya faham. untuk elakkan blockage ni kena selalu senam kan?

    ReplyDelete
  10. kena amalkan pemakanan yg sihat, gaya hidup sihat

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~