Sunday, July 20, 2014

IUCD jadi tukun.

~ Autopublish entry ~

Intrauterine device. 
IUCD seperti yang ramai sedia maklum ialah alat perancang kehamilan. Disarankan untuk patient yang tak boleh ambil pil OCP, implan, or injection.
Ikut jenis - ada yang tahan 3 tahun, ada yang 5 tahun baru kene remove.

Ramai juga yang ter'mengandung' semasa baru pakai iucd ni. Kenapa ea?
Correct position of iucd inserttion.
Actually, aku bukan orang yang arif untuk jawap bende ni sebab aku x incharge KKIA. (dulu penah la 'jage' kejap). Bila aku tanye kawan aku yang in-charge & nurses yang otai dorang kate maybe patient tak check tali iucd everytime nak tooott. Kemungkinan iucd tu dah 'lari' sikit time u olzzz ade heavy menses (mase period tengah banyak).

Lagi satu yang so funny, kalau dah lebih time (expired..).. Patut dah remove u olzzz simpan buatpe? Memang dah tak function & risk of endometritis. Satu doctor ni die penah tanye patient depan aku.. " Nape dah bertahun-tahun awak tak datang klinik keluarkan iucd tu? Awak nak buat tukun ke?" Hahaha..spontan aku gelak depan patient tu. Patient tu tak kesah pun.. Die selamba je.

16 comments:

  1. kawan saya walaupun pakai tetap terbabas...apa2pon rezeki dari Allah...^_^

    ReplyDelete
  2. haha buat tukun dalam tu pasai apa? haha... tp betulah shikin, ada sorang kwn tu dah 4 tahun tapi selamba je tak buang iucd... dia ingat tak ada effect agaknya... satu hari dia sakit perut sgt2 dan rupanya rahim dia ada infection sbb iucd dah terlekat dengan dinding rahim... so kena operatelah..

    ReplyDelete
  3. huuu kecil nya.....maksudnya...uterus kita pun kecil juga la kan..subhanallah! huuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, iola:)
      Bila pregnant baru ia mengembang & uterine wall menebal.

      Delete
  4. Replies
    1. Alamak..akak x reti nak describe. Tapi, lebihkurang macam terumbu karang. Hehe..Macam artifak dah..

      Delete
  5. oh, macam tu rupanya. baru tahu....

    sis, saya nak bagi kad raya ni. sis nak? kalau nak, boleh emel details dekat sini >> ameliajafri@yahoo.com . saya baru beli kad raya ni. excited pula nak pos esok. heee

    ReplyDelete
  6. ngilu pulak bila tgk alat nih tp bg yg dh kawin mgkin x rasa pape kot eh

    ReplyDelete
  7. saya tak faham tentang IUCD hehehehehe :)

    ReplyDelete
  8. part tukun tu memang tak menahan ..
    seriau jgk bnda2 alah ni masuk dlm badan
    pnh tny kwn2 bab ni apa yg diorng gn sbg prncang
    last2 rncng sdri je la.. hihiii

    ReplyDelete
  9. Dr Shikin, nnt dr buat la satu topik perancang keluarga.. utk rujukan bloggers and readers seme ye.. klu ade statistik lg bagus.. yg berjaya n yg gagal berdasarkan survey.. (mcm auditor plak)

    ReplyDelete
  10. Hmm... Takut nk rncg yg moden2 ni..

    ReplyDelete
  11. takutttt, tak nak cuba pon... tak berani.. huhuuuu

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~