Thursday, June 5, 2014

Taksub gadget bawa padah

Gadget yang aku maksudkan adalah smartphone..tablet..ipad..pc tab dll.
Haaaa..mesti korang wonder apelah komplikasi hasil penggunaan gadget ni.
Padah tu aku dan patient aku yang dapat. Amek kau, Shikin!
                          
Pagi semalam...aku rawat seorang pesakit Darah Tinggi (Hypertension).. nama tak ingat. Dia ni ialah Timbalan Pengarah Imigresen yang bertugas di toooot..(mane blh cakap). Kalau korang kenal die ni memanglah sangat baik..low profile. Aku tau die TP pun sbb aku nyebok2 tanye die pangkat ape (aku mmg gediks. Haha.)Dah plk aku bengong.. "Sorry saya ingatkan polis tadi". Padahal kat Rt (right)Shoulder die ada paku imigresen. To make it short, die tanya aku...
TP: Doktor, dalam 2 bulan ni jari saya asik kebas je.
Aku: Semua jari ke? Takkan kencing manis sebab FBS encik normal je.
TP: 1 jari je, doktor. (showing his index finger).
Aku: Ohhh..Encik guna smartphone ke? And encik slalu touchscreen dengan jari telunjuk kan?
TP: Ye, doktor.
** Itu bukan sebab penyakit serius. But is due to frequent use of your finger untuk touchscreen.

How about you all? 

21 comments:

  1. Yup I do heard about this..make sense kan...kita pun kena hati-hati coz overexposed jari telunjuk untuk click mouse..he..he

    ReplyDelete
  2. tak sangka kan, sampai kebas cam gitu....nie kena gilir2 lah, kadang guna jari telunjuk, sat2 guna jari tgh lak...hihiii..

    ReplyDelete
  3. Betul tu RDZ Z... Nanie..
    Saye dah kene tulah saya boleh explain kat patient.

    ReplyDelete
  4. mujur lah sy pon hantu sgt benda2 gni.bahaya nye

    ReplyDelete
  5. Haha ,, bahaya jugak ni ., tapi nasib baik ekin tak selalu main ,, sebab adik adik yang selalu main phone ekin

    ReplyDelete
  6. Refer entri ni untuk explanation lanjut.
    http://drshikinzainal.blogspot.com/2014/06/neurapraxia-axonotmesis-neurotmesis_5.html

    ReplyDelete
  7. adeh bahaya kan asyik tekan2 ja mn jari tak kebas..huhuuuu

    ReplyDelete
  8. ooooo.. adakah kes ini sama dengan mereka yang menghadap komputer dan memegang mouse untuk temph yang lama

    ReplyDelete
  9. lagi banyak gadget..lagi banyak penyakit

    ReplyDelete
  10. Ros bukan jenis yang suka mengejar kecanggihan gajet.. kalau nak ikut, tak terkejar kita kan.. Ros jenis yang guna something selagi ia masih boleh digunakan. kalau betul -betul tka boleh guna baru beli baru(gajet je la) hihi

    ReplyDelete
  11. Hahaha.. Saya tak guna phone sangat.. laptop la yang banyak xD

    ReplyDelete
  12. Wah tak sangka boleh membawa penyakit.. akak guna hp biasa jer.. cuma tab lerrtouch sini sana.. huhuhu kena kurang blogwalking ari cuti laa macam nih..

    ReplyDelete
  13. kadang2 bila dah terlalu asyik dengan gajet... jari plak laju je taip ... memang gituhlah jadiknya...

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~