Monday, May 19, 2014

Pengeposan barang guna Pos Laju.


Bagi yang tak pernah pos barang..tentu buat bende ni macam membebankan.
Betul tak?
Macam aku ni..banyak bende aku pikir first time nak pos barang sebelum ni.

  • Sume Pejabat Pos boleh buat pos laju ke? (Malas pulak aku nak guna perkhidmatan Gdex, Fdex, Skynet dsb..) 
  • Camne nak balut bende yang nak pos tu?
  • Macam mane die kire bayaran pos tu? (Ade je kat website Pos Malaysia - tapi confuselah).
  • Betul ke ade tempat yang reject kalau pos barang tak masukkan dalam kotak?
  • Mane nak dapat kertas & plastic pelekat cam kat bawah tu? Kalau nak pos banyak2, boleh ke bawak balik.
  • Mane nak beli bubble wrap yang murah (nasib baik kawan aku suggest yang kat bawah tu..)
And, yang paling penting aku malas betul nak gi pos kat Pekan Seremban tu sebab busy memanjang trafiknye. Aku dah pernah kene saman mase gi Pos Office sebab parking kat bahu jalan. Nasib baik kene RM10 je..(tapi, duit jugak. Uwaaaa...)

Alhamdulillah lepas bace few tutorials kat internet..
akhirnya berjaya jugak aku mengepos barang.
Ditambah pulak dengan keramahan akak yang melayan aku kat kaunter,
 memang tak serik aku nak pos barang lagi.
(Dah pulak akak tu comel..baik pulak tu..)

Barang2 ni better masukkan dalam kotak before balut (ade yang aku x masukkan pun).

Lepas tu aku balut dengan kertas yang nipis (elak yang tambah berat)...
sebab kalau wrapper luar dikoyak, susah nak 'tembus' & nampak yang dalam.

Then, wrap dengan bubble wrap untuk keselamatan - xmudah pecah kalau jatuh.

Lepas tu dengan kertas minyak (fancy wrapper lagi cantik).

At last, letak OPP tape around untuk elak terkoyak.
Siaaapppp... 

Atas - Nota Kiriman Domestik Pos Laju.
Bawah- poket plastic yang digunakan untuk letak kertas tu.
Akan di seal kat bungkusan.
*** Banyak akak tu bagi kat aku.
Thanx akak maniisss..

Resit lepas pos.
** Kat belakang : salinan Nota kiriman domestic
- dah distaple.

OPP Tape 48mm x 100m (Full Length)
OPP Tape.
** Tape & kertas minyak tu aku beli kat Mydin.
Murah sesangat !

Banner3
Aku beli kat sini.
Hah .. dengan lori besau die hantar kat Klinik aku.
Nasib baik orang lain tak terkejut.
** Kat Mydin puas aku pusing x jumpe bende alah ni.
**Kat Jusco mahal - RM4-5 dapat barang semester gitew.
 [KLIK GAMBAR untuk details]

Related topics :

23 comments:

  1. Hihi..dr bli trs gedabak..terer2....dh slmt pos ye semua? Alhamdulillah

    ReplyDelete
    Replies
    1. First round 5 org nyer hadiah dah selamat sampai. Tggal Mama Safiy Irfan & zack xsempat lagi. Try jumaat ni kalau xde teaching kt klinik. Harap xde..hehe.

      Delete
  2. assalam saudari,,,saya nak tnya...klau pos gna nota kiriman domestik poslaju lbih selamat ke...??ke ataupon sma jaa dngan poslaju biasa...??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Errmmm...x faham soklan.
      Anwar maksudkan Pos Laju dengan Pos Biasa ke? U mean selamat dari segi apa-lost /broken/?.

      Delete
  3. assalam saudari,,,saya nak tnya...klau pos gna nota kiriman domestik poslaju lbih selamat ke...??ke ataupon sma jaa dngan poslaju biasa...??

    ReplyDelete
  4. hurmmm.. saya pos tak pernah guna kotak.. setakat nih belum pernah masalah lagi..

    ReplyDelete
  5. Salam sis klau sye nak pos bju sy masukkn dlm plstik jernih yg selalu isi bju tu then sye balut guna bubble wrap boleh kn? Tkyh guna krtas minyak dh? Lpstu plstik pos laju yg wrne putih oren tu nnti dy bg yea? Kite kne msukkan sndri atau mcm mana yea?

    ReplyDelete
  6. W'salam. Kalau sis nak pos baju, boleh masukkan terus dalam plastik pos laju yang dijual tu.
    Sis tak perlu balut dengan plastik lain.
    Tapi, kalau nak balut dengan plastik jernih tu sebelum masukkan dalam plastik pos laju tu ok xde masalah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sis xperlu balut dengan kertas minyak ataupun bubble wrap sebab tu untuk selain kain je (barang yang keras) :)

      Delete
  7. salam sis. nak tanya, kat mn eh bole dapatkan poket plastik tu? thank you :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat kaunter Pos Laju.
      Tapi, ikut tempat jugak.
      Ada yang x bagi....dorang yang akan lekatkan sendiri kat parcel kita.

      Delete
  8. Salam sis.. nak tanya, brapa ya harga na post barang yg berkotak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf, saya tak pernah pos barang berkotak.
      Tapi, setau saya..sama je kene timbang dulu, melainkan kalau kotak tu besar (Rujuk saiz kotak panjang x lebar x tinggi kat website Pos Laju Malaysia) dia nyer charge akan jadi lain walaupun barang tu ringan.

      Delete
  9. Askum,nk tnye klo nk pos brg bsh blh ke? Contohnye aym panggang or mknan bsah yg laen...

    ReplyDelete
  10. Assalam,,saya nak tya klau pos barang byk nk pos cmna?..hrga pos plak cmna ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harga postage sama.
      Tak berkurang.
      HR balut semua siap2 & isi details kat Nota Kiriman tu siap2.
      Lepas tu beratur kat kaunter Pos Laju.
      Atur je semua atas kaunter tu nanti staf akan kira satu-persatu.

      Delete
  11. Nak tnya gk ni..lepas balut2 than masuk kt dlm sampul putih oren tu than borang tu nk tampal kt mana? kite yg tmpal ke atau staff yg tampal?..lepas tu kene ambik number giliran tak kalau nk hantar barng yg dh siap balut tu?..hehe

    ReplyDelete
  12. Staff tu yang tampal time kat post office.
    Melainkan orang tu ade buat kontrak ngan Pos Malaysia, dorang dapat Nota Kiriman tu banyak & boleh bawak balik tampal kat premis sendiri.
    Setakat 3 post office yang saya pergi dalam Negeri Sembilan... Mmg xperlu ambil no giliran..x pasti kalau negeri lain camne.

    ReplyDelete
  13. Salam kak nk tnya kalau pos barang ke luar negara pulak camne ye? Saya nk pos hard disk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang ni actually akak x biasa buat. Pernah sekali je rasenye pos souvenir berbentuk keychain & hasil tangan yang 'bersaiz comel'. That time, akk masukkan dalam bubble wrap before masukkan dalam sampul.
      Sampul tu tak kesah jenis ape pun (tak semestinya yang warna putih tu).
      Siap semua, akk bagi je kat kaunter & inform destinasi - pastu die timbang untuk caj penghantaran.
      * Maaf kalau penerangan ni x membantu :(

      Delete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~