Monday, October 28, 2013

Brought-in dead...BID

Harini asben beli buah mata kucing kegemarannya.
Aku plk..everytime tgk buah ni..ade rase SADIS sket.
Ade kisahnye..
Mase tu aku baru balik keje. Tibe2 MA kol balik klinik.
Kes budak perempuan 3 tahun tercekik biji buah mate kucing.

Mase tu this young mother tengah jage baby age 7/12. Tak perasan si abang bagi this girl buah mate kucing. Sesedo anak dah choking. Ayah pulak keje luar.. (Most org Felda Palong, keje luar..ade lorry driver, askar. Yang dok dlm rasenyer kebanyakkannye org tue).
Jadi bdk ni lmbt di bawa ke klinik.(Datang dgn tumpang jiran..Kat umah pulak..maybe emak dh panic & kelam-kabut). Sesampai klinik, mmg dah cynosed...mmg bluish discoloration over lips & fingers..silent chest.. pupils dilated - means mmg BID (Brought-in dead). Aku try resus jgk eventhough aku tau usaha aku tu hanya sia2...sbb aku x leh terima bdk tu MATI depan mata aku. Aku terpaksa jgk pronounced death kat mak die. Mak die mmg tak terkate ape..menangis pon tak..hanye terdiam seribu bahasa.

Moral of the story:
1. Jangan panic or kelam-kabut if any accidents happened in your house (even elsewhere).
Coz..kalau u dlm keadaan x tentu arah..u x cannot think properly.
2. Semua wanita disarankan supaya ada lesen motor (kereta lebih baik..)
Ni ade yg asben keje luar..kete kat umah ade tp x reti nk bawak.
Aku dulu pon penakut mcm2 bende..including nk amek driving license...tp jgn nk ikut sgt rase takut tu. Kite pompuan ni kene*** INDEPENDENT....Kalau asben x panjang umo cemane? Please pikir sume tu, k.
3. Last but not least..(cewahhh mcm tulis surat pulak..).Bile anak tercekik, cpt2 agkt
& tonggeng die ke bawah..lepas tu tepuk belakang dada die kuat2 sampai brg yg tercekik tu keluar. Slalu 1-2x tepuk dah keluar.
Anak2 aku ni dah 3x tercekik sampai x bernafas...aku buat cm kat atas..papa die pon penah resus die jgk. Mase tu, tersekat kacang lah, sweet, jeli (jeli paling bahaye coz die lembik).
Mase die dh besa sket..3yrs plus...aku x larat nk agkt..aku bg die tunduk sket..tepuk blkg die kuat2..tercampak sweet tu kluar..
Tawakkal je..Alhamdulillah.

Selamat mencuba !

4 comments:

  1. hurmm susah nak cari mata kucing sekarang nih .. yang banyak longan adalah

    ReplyDelete
  2. anak saya tak pernah tercekik.. tapi dah 2 kali hidung masuk kacang.. pi klinik doktor korek

    ReplyDelete
  3. ohh gitu ya:) t.kasih atas ilmu yg sgt berguna :)

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~